Dr. Macarena Larrain Jory
Stationen
- Seit Oktober 2024
Wissenschaftliche Mitarbeiterin, Lehrstuhl Didaktik der Mathematik, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg - Seit Oktober 2024
Lehrbeauftragte, Institut für Mathematische Bildung, PH Freiburg - Seit September 2024
Lehrbeauftragte – Masterarbeitenbetreuerin, Universidad Internacional de la Rioja, Spanien - Januar 2022 – September 2024
Wissenschaftlerin und Leiterin des DIAMAT-Projektes, Fakultät für Erziehungswissenschaften, Universidad de los Andes, Chile - 2022 – 2023
Wissenschaftliche Mitarbeiterin, Institut für Mathematische Bildung, PH Freiburg - 2020 – 2021
Beraterin in Forschungsprojekten, Universidad de Chile - 2017 – 2020
Promotion in Didaktik der Mathematik mit der Arbeit „Fostering and measuring preservice primary teachers’ diagnostic competences in mathematics“, Universität Hamburg - 2014 – 2017
Wissenschaftliche Mitarbeiterin, Universidad de los Andes, Chile - 2011 – 2014
Wissenschaftliche Mitarbeiterin, Universidad del Desarrollo, Chile - 2009 – 2011
Leiterin des Studiengangs Lehramt Primarstufe, Universidad del Desarrollo, Chile - 2008
Lehrerin Juniorabteilung (Klassen 3-6), Craighouse School, Chile - 2007 – 2008
Master of Arts in Special Educational Needs, University of Leeds, England - 2004 – 2006
Lehrerin Grundschule, Colegios Monte Tabor y Nazaret, Chile - 2004
Lehramt Primarstufe und Mathematik an Sekundarstufe I – Diplom-Pädagogin, Pontificia Universidad Católica de Chile
Forschungsinteressen
- Diagnostische Kompetenzen von Mathematiklehrkräften
- Wissens- und Kompetenzbereiche von Mathematiklehrkräften
- Digitales und formatives Assessment
- Verstehensorientierte Diagnostik
- Entwicklung mathematischer Kompetenzen von Grundschulkindern
- TaiGer Noticing – Teacher noticing in Taiwan and Germany. Investigating the role of cultural norms regarding aspects of instructional quality
- DIAMAT 5-8: Entwicklung und Validierung eines Instruments zur Evaluation des mathematischen Lernens für Schüler der 5. bis 8. Klasse
- MaCo: Mathematik aufholen nach Corona – Verstehensgrundlagen zu Variablen, Termen, Gleichungen
- Change on Teachers’ Pedagogical Competencies and the Sustainability of Change: A Study of Chilean Professional Development Programs in Mathematics
- DIAMAT K-4: Entwicklung und Validierung eines Instrumentes zur Evaluation des mathematischen Lernens von Vor- und Grundschulkindern
Publikationen
Monographien
Larrain Jory, M. (2021). Preservice Primary Teachers‘ Diagnostic Competences in Mathematics: Assessment and Development. Springer Spektrum, Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-33824-4
Artikel und Buchbeiträge mit Peer-Review
Saadati, F., Larrain, M., Bastian, A., Felmer, P., & Kaiser, G. (2024). Adapting German instruments and validating their use to measure Chilean mathematics teachers’ professional competence. Journal of Curriculum Studies, 1–19. https://doi.org/10.1080/00220272.2024.2322494
Hoth, J., Larrain, M. & Kaiser, G. (2022). Identifying and dealing with student errors in the mathematics classroom: Cognitive and motivational requirements. Frontiers in Psychology, 13(1057730). https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.1057730
Benecke, K., Heinrichs, H., Larrain, M. (2022). Assessing Primary and Secondary School Teachers’ Diagnostic Competence for Dealing with Students’ Errors. In: N. Buchholtz, B. Schwarz, K. Vorhölter, (Eds) Initiationen mathematikdidaktischer Forschung. Springer Spektrum, Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-36766-4_9
Larrain, M., & Kaiser, G. (2022). Interpretation of students’ errors as part of the diagnostic competence of pre-service primary school teachers. Journal für Mathematik-Didaktik, 43(1), 39-66. https://doi.org/10.1007/s13138-022-00198-7
Larrain, M., & Kaiser, G. (2019). Analysis of students’ mathematical errors as a means to promote future primary school teachers’ diagnostic competence. Uni-pluriversidad, 19(2), 17-39. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.19.2.02
Larrain, M., Navarro, M., Buraschi, M., Torres, I. & Muñoz, K. (2018) Development and Validation of an Item-bank for an Adaptive Computer-based Test Assessing K-4 Students’ Mathematical Competence. International Journal of Innovation in Science and Mathematics Education, 26(1), 1-15.
Fan, L. P., Retamal, I. G., Larraín, M., & Vargas, C. (2018). La formación inicial de profesores en Chile: ‘Voces’ de la comunidad chilena de investigación en educación matemática. Uniciencia, 32(1), 68-88.
Larrain, M. (2016). Comprensión del razonamiento matemático de los estudiantes: una práctica pedagógica inclusiva. UNIÓN: Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 45, 152-161.
Konferenzbeiträge
Kaiser, G., Scheiner, T., Ayalon, M., Kosko, K. W., Kersting, N. B., Fernández, C., Superfine, A.C., Walkoe, J., Bastian, A., Hoth, J., Larrain, M. & Yang, X. (2023). Innovative research approaches to mathematics teacher noticing. In Proceedings of the 46th conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education: 103–104, Vol. 1, Haifa, Israel: University of Haifa.
Friesen, M., Helliwell, T., Casi, R., Ebbelind, A., Fauskanger, J., Ivars, P., Larrain, M. & Samková, L. (2023). An introduction to TWG18: Building bridges between different perspectives: Emerging themes from international research into mathematics teacher education and professional development. In Proceedings of the Thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13). Alfréd Rényi Institute of Mathematics; Budapest, Hungary. diva2:1832848
Friesen, M., Kapp, F., Barzel, B., Dreher, A., Holzäpfel, L., Larrain, M., … & Hiemenz, A. (2023). Online professional development for teaching algebra: Towards the design of an asynchronous, adaptive self-learning module. In Thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13). Alfréd Rényi Institute of Mathematics; Budapest, Hungary. ⟨hal-04421614⟩
Fauskanger, J., Ebbelind, A., Friesen, M., Samková, L., Helliwell, T. & Larrain, M. (2022) Introduction to the Thematic Working Group 18: International perspectives on mathematics teacher education and professional development: Current and emerging research. In Proceedings of the Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12), Bozen-Bolzano, Italy. ⟨hal-03808735⟩
Larrain, M., & Kaiser, G. (2022). What can be causing this error? – Preservice primary school teachers‘ interpretations of students‘ errors. In Proceedings of the Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12). Bozen-Bolzano, Italy. ⟨hal-03744270⟩
Larrain, M., Paul, J., Lindmeier, A., Hsieh, F. J., Wang, T. Y., & Dreher, A. (2022). Fruit salad algebra–A comparison of experts’ and mathematics teachers’ noticing. In C. Fernández, S. Llinares, A. Gutiérrez, & N. Planas (Eds.), Proceedings of the 45th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 4, p. 251). PME.
Larrain, M. (2019). Diagnostic competence of future primary school teachers hypothesizing about causes of students’ errors. In: U. T. Jankvist, M. van den Heuvel-Panhuizen, & M. Veldhuis (Eds.), Proceedings of the Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. (pp. 3426 – 3434). Utrecht: Freudenthal Group & Freudenthal Institute, Utrecht University & ERME. ⟨hal-02422570⟩
Larrain M. (2018) Development of the diagnostic competence of pre-service primary teachers – first results of an empirical study in Chile. In: Fachgruppe Didaktik der Mathematik der Universität Paderborn (Eds.), Beiträge zum Mathematikunterricht (pp. 1139 – 1142). Münster: WTM-Verlag. http://dx.doi.org/10.17877/DE290R-19499
Kaiser, G. & Larrain, M. (2015) Professional knowledge of future primary teachers – how can diagnostic competence be fostered? In P. Scott & A. Ruiz (Eds.), Educación Matemática en las Américas: 2015. Volumen 17: Talleres y minicursos (pp. 300-307). Dominican Republic: CIAEM.
Andere Veröffentlichungen
Reyes, C., Dissett, L., Gormaz, R, Ortiz, A., Larrain, M. & Zanocco, P. (2013). Geometría. Recursos para la formación inicial de profesores. Santiago de Chile: SM.
Leitung von Fortbildungen
- 2015 – 2017 Mathematik: Störungen, Diagnose und Förderung
- 2015 – 2016 Entwicklung des numerischen und algebraischen Denkens
- 2015 Problemlösen im Mathematikunterricht
- 2014 Verstehensgrundlagen von Brüchen
- 2014 Universelles Design fürs Lernen: Umsetzung im Klassenzimmer
- 2013 Theorie, Diagnose und Förderung beim Lernen und bei Lernstörungen
Sonstige Aktivitäten
- Gutachterin für Fachzeitschriften:
- Frontiers in Education
- Journal of Mathematics Teacher Education (JMTE)
- PNA Revista de investigación en Didáctica de la Matemática
- International Journal of Innovation in Science and Mathematics Education (IJISME)
- Humanities and Social Sciences Communications
- Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME)
- Consejo Nacional de Educación – Chile. Project evaluator. [2020]
- Comisión Nacional de Investigación Científica y Tecnológica (CONICYT) – Evaluator FONDECYT research projects [2018 – 2019]
- Funktionen in wissenschaftlichen Organisationen:
- Co-leader of the Thematic Working Group TWG18: Mathematics Teacher Education and Professional Development – Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME), [2021-2023]