TaiGer Noticing
TaiGer Noticing – Unterrichtsqualität in interkultureller Perspektive
Was Lehrkräfte unter „gutem“ Mathematikunterricht verstehen, könnte auch eine Frage des kulturellen Kontexts sein. Das untersuchen wir exemplarisch im Kontrast zwischen Deutschland und Taiwan.
Ziele des Projekts
- Methoden entwickeln, um Wahrnehmung von Lehrkräften auf eine kulturübergreifend gültige Weise zu messen
- kulturelle Normen sichtbar machen, die die Wahrnehmung von Lehrkräften in Bezug auf Aspekte der Unterrichtsqualität beeinflussen
- Unterschiede einer ostasiatischen (Taiwan) und einer westlichen Vorstellung (Deutschland) von „gutem“ Unterricht untersuchen
Förderung
2018-2022, DFG (Deutscher Teil) und Taiwanese Ministry of Science and Technology (MOST, Taiwanischer Teil)
Offizieller Titel: Teacher Noticing in Taiwan und Deutschland – Welche Rolle spielen kulturelle Normen in Bezug auf Aspekte von Unterrichtsqualität?
Seit 2022: Eigenmittel
Bezug zu weiteren Projekten
Die Idee zum Projekt TaiGer Noticing ist im Rahmen einer Kooperationsanbahnungsinitiative im Taiwanese-German Research Program on Cultural-Societal Influences on Mathematics Education geboren worden.
Projektbeteiligte Personen
- Josephine Paul
- Prof. Dr. Anke Lindmeier
- Prof. Dr. Anika Dreher, PH Freiburg
Projektbezogene Publikationen
- Paul, J. F., Dreher, A., Wang, T.-Y., Hsieh, F.-J., & Lindmeier, A. (2024). Culture-Specific Norms Regarding High-Quality Use of Task Potential for Mathematical Learning—Contrasting Researchers’ Perspectives from Germany and Taiwan. Journal für Mathematik-Didaktik 45, 14. https://doi.org/10.1007/s13138-024-00237-5
- Dreher, A., Wang, TY., Feltes, P., Hsieh, F.-J., & Lindmeier, A. (2024). High-quality use of representations in the mathematics classroom – a matter of the cultural perspective?. ZDM Mathematics Education. https://doi.org/10.1007/s11858-024-01597-5
- Lindmeier, A., Paul, J. F., Wang, T.-Y., Hsieh, F.-J. & Dreher, A. (2023, im Druck). The role of experts’ norms of instructional quality for assessing teacher noticing: Revealing culture-specific and interculturally shared norms of mathematics education in Germany and Taiwan. In R. Stahnke & A. Gegenfurtner (Hrsg.), Teacher professional vision: Empirical perspectives. Routledge.
- Dreher, A. & Lindmeier, A. (2023, im Druck). Blicke auf Unterricht – Mathematikdidaktische Erwartungen in Taiwan. Journal für LehrerInnenbildung.
- Paul, J. F., Dreher, A., Wang, T.-Y., Hsieh, F.-J., Hansen, L. & Lindmeier, A. (2023). Are experts’ noticing focuses regarding the learning potential of tasks and its use consistent across instructional situations? A secondary analysis. In M. Ayalon, B. Koichu, R. Leikin, L. Rubel & M. Tabach (Hrsg.), Proceedings of the 46th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (S. 27–34). PME.
- Lindmeier, A., Wang, T.-Y., Hsieh, F.-J. & Dreher, A. (2022). The potential of tasks for mathematical learning and its use in instruction – Perspectives of experts from Germany and Taiwan. In C. Fernández, S. Llinares, Á. Gutiérrez & N. Planas (Hrsg.), Proceedings of the 45th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (S. 139–146). PME.
- Wang, T.-Y., Dreher, A., Lindmeier, A. & Hsieh, F.-J. (2022).Perspectives of professors in mathematics education on fruit salad algebra – A comparison between Taiwan and Germany. In C. Fernández, S. Llinares, Á. Gutiérrez & N. Planas (Hrsg.), Proceedings of the 45th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (S. 123–130). PME.
- Larrain, M., Paul, J., Lindmeier, A., Hsieh, F.-J., Wang, T.-Y. & Dreher, A. (2022). Fruit salad algebra – A comparison of experts and mathematics teachers noticing. In C. Fernández, S. Llinares, Á. Gutiérrez & N. Planas (Hrsg.), Proceedings of the 45th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (S. 251). PME.
- Dreher, A., Lindmeier, A., Feltes, P., Wang, T.-Y. & Hsieh, F.-J. (2021). Do cultural norms influence how teacher noticing is studied in different socio-cultural contexts? A focus on expert norms of dealing with students’ mathematical thinking. ZDM – Mathematics Education, 53, 165–179. https://doi.org/10.1007/s11858-020-01197-z
- Dreher, A., Lindmeier, A., Feltes, P., Wang, T.-Y. & Hsieh, F.-J. (2021). Expert norms for dealing with students’ mathematical thinking in different cultures. In M. Imprasitha, N. Changsri & N. Boonsena (Hrsg.), Proceedings of the 44th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (S. 227–235). PME.