Carina Albu
Curriculum Vitae
- Since 11/2024
Research Scientist and Doctoral Student, Chair of Mathematics Education, Friedrich-Alexander Universität Erlangen-Nürnberg, Germany - 11/2020 – 10/2024
Research Scientist and Doctoral Student, chair of mathematics education, Department of Education at the Faculty of Mathematics and Computer Science, University of Jena - 2019 – 2020
Research Assistant, Faculty of Mathematics and Computer Science, Philipps University Marburg - 2019
First state Examination for Upper Level Secondary School Teachers (Geography, Philipps University Marburg) - 2018
First state Examination for Upper Level Secondary School Teachers (Mathematics, Biology, Philipps University Marburg)
Research interests
- Performance-based assessments for evaluation of professional teaching
- Mathematics in STEM-subjects from the perspective of the subject-specific education and higher education
- Learning mathematics at the transition from school to university
- Since 11/2020
PerformA – doctoral project – development of teaching simulations to examine facets of teachers professional competence (school-related subject knowledge, subject-specific teacher competence) as prerequisite for instructional quality - 07/2021 – 06/2022
ELMaWi-Transfer – Assessing Subject-Specific Competences in Teacher Education in Mathematics and Economics (BMBF funded) - Since 02/2023
kyMa – Online assessment tool for measuring the professional competences of (prospective) teachers and lateral entrants in the subject of mathematics
Publications
Albu, C. & Lindmeier, A. (2023). Performance assessment in teacher education research – A scoping review of characteristics of assessment instruments in the DACH region. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. https://doi.org/10.1007/s11618-023-01167-7
Contributions at conferences
Albu, C. Lindmeier, A., Jeschke, C. & Heinze, A. (2024). Eine Interventionsstudie zur Förderung aktionsbezogener und reflexiver Kompetenz angehender Mathematiklehrkräfte. Beiträge zum Mathematikunterricht 2024.
Förtsch, K., Albu, C., Rach, S., Geisler, S. & Lindmeier, A. (2024). Professionelle Kompetenzen von angehenden Lehrkräften und Lehrkräften im Seiteneinstieg: das Projekt kyMa. Beiträge zum Mathematikunterricht 2024.
Albu, C. & Lindmeier, A. M. (2023). Wissen – Planen – Handeln: Entwicklung eines Microteaching Performance Assessments zur Anwendung des schulbezogenen Fachwissens angehender Mathematiklehrkräfte in Unterrichtssimulationen. Vortrag auf der Herbsttagung des Arbeitskreises Psychologie und Mathematikdidaktik
Albu, C. & Lindmeier, A. (2023). What difference does teacher knowledge make? A feasibility study on using elements of comprehension as indicators for school-related content knowledge. Proceedings of the 46th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education(mit Review)
Lange, C. & Lindmeier, A. (2022). Typen von Performance Assessments im Kontext der
Lehrkräftebildung in den DACH-Regionen. Beiträge zum Mathematikunterricht 2022.
Saas, H., Lange, C., Frank, K., Heinze, A., Lindmeier, A. & Zlatkin-Troitschanskaia, O. (2022). Videobasierte Förderung handlungsnaher Unterrichtskompetenzen in den Fächern Mathematik und Wirtschaft – Evaluation einer Interventionsstudie. Tagungsband der 9. Tagung der GEBF in Bamberg/Online.
Poster
Lange, Carina (2020). Mathematik in der Biologie – Eine Pilotstudie über die Sichtweise der Studierenden. In Hans-Stefan Siller, Wolfgang Weigel & Jan Franz Wörler (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2020 (S. 1524–1524). Münster: WTM-Verlag.
Teaching materials
Albu, C., Niebuhr, B., Jeschke, C., Lindmeier, A. & Heinze, A. (2022). Lehr-Lern-Material zur Förderung handlungsnaher Kompetenzen im Rahmen der Lehrkräftebildung Mathematik. Open Educational Resources auf der OER-Plattform fOERde. https://oer.uni-kiel.de/